:: cLiCk cLiCk ::

:: cLicK cNi ::

Tuesday, May 4, 2010

tiada masa untuk anak?? sibuk??


Saya terima satu e-mel. Menarik juga ceritanya. Penuh pengajaran dan sesuai untuk kita sebagai ibu dan ayah yang sentiasa sibuk. Berhenti sejenak dan renungkanlah. Bahasa asal adalah bahasa Indonesia. Saya sudah terjemahkan ke dalam bahasa Melayu supaya mudah hendak dibaca. Semoga kita mendapat pengajaran.
Gaji Papa Berapa?
Seperti biasa Andrew, Ketua Cawangan di sebuah syarikat swasta terkemuka di Jakarta, tiba di rumahnya pada pukul 9 malam. Tidak seperti biasa, Sarah puteri sulongnya yang baru darjah tiga membukakan pintu untuknya. Nampaknya ia sudah menunggu cukup lama.
“Mengapa kamu tidak tidur lagi?” sapa Andrew sambil mencium anaknya.
Biasanya Sarah memang sudah tidur ketika dia pulang dan baru terjaga ketika dia akan berangkat ke pejabat pagi hari. Sambil mengikuti Papanya menuju ruang tamu Sarah menjawab, “Saya menunggu Papa pulang. Sebab saya mau tanya berapa gaji Papa ?”
“Ait! kenapa kamu hendak tahu gaji papa berapa? Hendak minta duit lagi ya?”
“Tidak. Hendak tahu saja” ucap Sarah singkat.
“Ok. Kamu boleh kira sendiri. Setiap hari Papa bekerja sekitar 10 jam dan dibayar RM400. Setiap bulan lebih kurang 22 hari bekerja. Sabtu dan Ahad cuti. Jadi, gaji Papa dalam satu bulan berapa?”
Sarah berlari mengambil kertas dan pensilnya dari meja belajar sementara Papanya membuka kasut dan menyalakan television. Ketika Andrew beranjak menuju ke bilik bagi menyalin pakaian, Sarah berlari mengikutinya. “Kalau satu hari Papa dibayar RM400 untuk 10 jam, bermakna satu jam Papa dibayar gaji RM40 kan” katanya.
“Wah, bijaknya kamu. Sudah, sekarang cuci kaki, tidur” perintah Andrew
Tetapi Sarah tidak beranjak. Sambil menyaksikan Papanya berganti pakaian, Sarah kembali bertanya, “Papa, bolehkah saya pinjam wang 5 ringgit?”
“Sudahlah! Buat apa minta duit malam-malam begini? Papa penat dan hendak mandi dulu. Tidurlah”.
“Tapi Papa…”
Kesabaran Andrew pun habis. “Papa cakap tidur!” herdiknya mengejutkan Sarah. Anak kecil itu pun pergi menuju kamarnya.
Selepas mandi, Andrew nampak menyesali perbuatan mengherdik anaknya itu. Dia pun menengok Sarah di bilik tidurnya. Anak kesayangannya itu belum tidur. Sarah didapati sedang teresak-esak perlahan sambil memegang duit 5 ringgt di tangannya.
Sambil berbaring dan mengelus kepala anak kecil itu, Andrew berkata, “Maafkan Papa, nak. Papa sayang Sarah. Tapi buat apa minta duit malam-malam begini ? Kalau hendak beli mainan, besokkan boleh. Jangankan 5 ringgit, lebih daripada itu pun Papa beri,” jawab Andrew
“Papa, saya bukan minta duit. Saya hanya pinjam. Nanti saya kembalikan kalau sudah menabung lagi daripada duit jajan selama minggu ini”.
“Ya, ya, tapi hendak buat apa?” tanya Andrew lembut.
“Saya menunggu Papa dari pukul 8. Saya mahu ajak Papa main ular tangga. Tiga puluh minit saja. Mama selalu cakap, waktu Papa itu sangat berharga. Jadi, saya mahu ganti waktu Papa. Saya buka tabung, hanya ada 15 ringgit. Tapi karena Papa cakap satu jam Papa dibayar 40 ringgit maka setengah jam saya perlu ganti 20 ringgit. Tapi duit tabung tidak cukup 5 ringgit, jadi saya hendak pinjam daripada Papa” kata Sarah.
Andrew pun terdiam. Dia kehilangan kata-kata. Dipeluknya anak kecil itu erat-erat dengan perasaan haru. Dia baru menyadari, ternyata limpahan harta yang dia berikan selama ini, tidak cukup untuk “membeli”kebahagiaan anaknya.
Saudara bagaimana? Selalukah melayan anak? Ataupun anak saudara masih kecil, belum pandai berfikir seperti Sarah. Jadi tidak perlu risau. Benarkah begitu? Semasa anak kita tidur, renunglah wajahnnya. Fikirkanlah hal ini. Fikirkan juga, ada ataupun tidak janji-janji yang dibuat dengan anak kita yang belum ditunaikan. Peringatan untuk diri sendiri juga. Sudah lama berjanji hendak beli permainan Ben10, selepas 6 bulan baru dapat tunaikan janji. Bukan sengaja lambat tunaikan, tetapi sudah berusaha pergi ke semua ceruk kedai, kehabisan stok. Apa yang penting kita tunaikan juga janji itu walaupun lambat.
Semalam juga Nu’aim kelihatan seronok kerana dapat bermain UNO dengan ibu dan ayah. Yang seronoknya, ibu menang . . . hehehe.

No comments:

Post a Comment

:: SaHaBaT cAuLaLa ::