:: cLiCk cLiCk ::

:: cLicK cNi ::

Thursday, June 12, 2014

Sembang-sembang Akma

As Salam

Dah 2 malam Adam balik kampung.. sunyi jer rumah.. kalau tak riuh rendah dengan sorang 2 beradik tu.. ni bila sorang ja ada, sunyi la... Mula tu macam tak cayer ja Adam nak balik kampung n stay kat sana.. yer la kan, malam masa mai bawa tok sy ke kmc tu dia nangis2 tak mo... bukan apa tu, sebab sy ada.. dia kalau sy ada memang tak mo kemana la.. mesti 24 jam nak berkepit... kebetulan pagi tu sy ngan akma kuar awai. kang kalau adam jaga sure merengek punya.. tinggal dia ngan hubby.. ntah macam mana tengah hari tu hubby call kata ada ikut pak sedara sy balik kg.. aikk, senang pulak?? ermm, itu la bila tak nampak ibu dia boleh ja pun.. nak2 pulak pk sedara sy kata ank dia pun ada sekali.. pas tu ada raket la itu la, ini la.. maunya dia tak tergoda.. Elok ja hubby cakap adam balik kampung, sy pulak yg sedih dan sebak.. uhuhuhu... ni la masalahnya nie ngeh3.. yang geramnya tiap kali call mesti tak mo cakap, seronok sangat main ngan pak ucu dia..yang c adik ni dah tak senang duduk.. asyik dok minta nak balik kampung jumpa abang.. ha, tau pun rindu.. kalau ada kira nak gaduh ja.. ehehe gaduh2 manja gitu...

Akma : umi (dia panggil umi, adam panggil ibu.. sy pun bahasakan ibu), bila kita nak balik rumah nenek ni?
Me : esok la syg.. kan esok khamis? petang esok kita balik la.. esok adik sekolah 1 hari ja lagi.. ibu ngan abah pun keja lagi.. 
Akma : tapi, abah kata nak balik.
Me : memang la.. memang nak balik tapi esok lepas adik balik sekolah, ibu ngan abah balik keja.. kan esok ibu balik awai? ibu amik adik awai k?
Akma : oooo, umi balik kul berapa?
Me : 3.30
Akma : Abah?
Me : Abah balik kul 5.. 
Akma : sapa yang balik awai umi?
Me : Abah la.. kan abah balik kul 5? ibu balik kul 3. Nanti ibu amik la adik
Akma : Adik tak mau.. adik nak amik amik kul 5.. umi lambat
hahahahahhahahaha
Me : bukan la syg.. ibu yang balik awai.. kan ibu balik kul 3.30?
Akma : tadi umi kata abah balik awai.
Me : Ibu saja nak tengok adik ja.. cuba adik tengok.. 3 dengan 5 mana dulu?
Akma : 3
Me : haaaa, maknanya 3 la awai..
Akma : oooooo..

Saja ja nah tengok dia....best layan dia sembang... kadang2 lucu sangat.. baru2 ni mil sy datang.. so, kitorang pun p la melawat kat rumah pak sedara hubby.. masa tu adam pun ada.. puas jugak la menjerit2 kat sana... masa balik naik kereta sy, adalah sesi sembang2.

Akma : umi, abah kata ari tu nak p kedai 7 (7eleven)?
Me : Kan tadi dah p?... tak da, pas ni mana pun ibu tak mau bawa p.. asyik dok ngaduh ja.. tak larat dah ibu cakap..
Akma : Umi la, asyik nak marah orang ja
(seee, dia kata kita pulak yang suka marah.. aishh bertuah sungguh budak ni)
Adam : memang pun.. ibu ngan abah kira marah ja.
Me : Ok, sekarang abang ngan adik habaq dekat ibu pasai pa ibu marah abang ngan adik? kalau tak da sebab ibu tak kan marah.. sekarang habaq..
Akma : errr, sebab adik ngan abang lari?
Me : ok, lagi
Akma : sebab adik teriak
Adam : sebab abang ngan adik tak menghormati orang.. pas tu tak berdisiplin..
(hahahaha, nak tergelak pulak bila dengar jawapan adam.. macam ayat buku ja)
Me : haaaa, tau pun... abis tu dah tau kenapa buat?? kalau abang ngan adik dok elok2 takkan la ibu ngan abah nak marah.. semua orang suka...
(pas tu masing2 diam).

NI pulak chit chat semalam ngan akma.. mr hubby kuar main badminton. Kelmarin dulu masa balik sekolah, Akma bagitau cikgu dia kata sy comey (hhahahaha kembang semangkuk.. tak tau la cikgu dia rabun ka apa.. dengan keadaan yang macam tak terurus ni ada gak orang kata comey kih2..) pas tu sy saja la dok usik dia.. sy kata, kenapa adik tak comey macam ibu? mesti dia akan marah... hahaha nasib la dapat mak yang suka nyakat kan.. so semalma, saja dok usik2 dia lagi :

Akma : Umi, boleh tak umi janji ngan adik?
Me : Janji? janji apa pulak sayang?
Akma : umi janji la, umi jangan lagi kata adik tak comey, pas tu kata adik sy umi sikit2 ja..
Me : ibu lawak ja syg... adik lagi comey.. adik comey banyak2 tau.. nanti baby kuar mesti baby nak kawan ngn adik sebab adik comey... ibu tau adik syg ibu banyak2 kan.. tapi, pasai pa ibu tak leh kata macam tu?
Akma : ya la, umi mana leh cakap macam tu.. umi kena la cakap yang betoi.. kalau tak pas ni adik tau mau tolong umi dah..
Me : ok2, pas ni ibu tak cakap dah.. ibu tau adik syg ibu kan? kan adik kata nak jaga ibu bila ibu tua nanti?
Akma : umi, kalau umi tua nanti umi duduk la umah nenek ngan atok.
Me : eh, pasai pa pulak ibu nak kena duduk rumah nenek? ooo, adik tau mau jaga ibu yer?
Akma : kan umi kata, aklau umi tua adik dah besar? adik kan dah keja? kalau adik p keja cam na adik nak jaga umi?
Me : ibu ikut la adik p keja sekali
Akma : ooo, masa tu baby besar ka kecik umi?
Me : baby pun dah besar la syg... nanti adik, abang ngan baby jaga la ibu ngn abah sama2.
Akma : umi, kalau umi tua nanti boleh tak adik marah umi kalau umi gaduh?
(hahahaha, pertanyaan apakah ini?)
Me : eh, pasai pa ibu nak gaduh pulak? kan ibu dah tua masa tu.. tak kan adik nak marah ibu pulak?
Akma : kan abah dah besar abah marah adik ngan abang kalau gaduh?
Me : oooo, tu sebab adik ngan abang kecik lagi.. sebab tu ibu kata jangan gaduh.. kalau adik ngan abang tak gaduh tak da sapa pun nak marah.. semua orang sayg..
Akma : oo, tapi adik boleh marah ka tak umi kalau umi tua nanti umi gaduh?
Me : eh, awat yang nak marah juga ni?
Akma : adik tanya ja.. kalau ibu gaduh cam na?
Me : tak da lah syg.... kalau ibu tua ibu tak gaduh.. so, adik tah yah marah ok?
Akma : ok.. sayangggg umi... adik syggggg semua... umi, abah, atok, nenek, abang, ayah wa, kak yong bla bla bla....
Me : ok dah, jom tdo...

Rasa hepi bila cakap2 ngan dorang.. pas tu dorang macam luahkan apa dalam hati dorang.. secara tak langsung dari situ sy dan hubby dapat tau kesilapan yang telah kami lakukan.. maafkan ibu dah abah yer syg.. ibu dah abah syg anak2 semua.. ibu ngan abah nak anak2 jadi anak yang soleh dan berjaya dunia akhirat insyaAllah..



No comments:

Post a Comment

:: SaHaBaT cAuLaLa ::