:: cLiCk cLiCk ::

Wednesday, June 23, 2010

cara memotong kuku yang betul

semalam masa adam tdo, sy cepat2 amik kepit kuku potong kuku dia... kalau dia jaga, ermmmm wassalam la.... dulu ok ja, kalau cakap nak potong kuku sbb kuku ada kuman, laju ja dia bagi... dah besar sket ni susah la pulak.. kena tunggu dia tdo baru leh jalankan operasi... 


sy lak jenis yg x suka tengok kuku panjang.. kuku sendiri pun kalau panjang sket dah gelisah semacam jer.. terpikiaq jugak, camna la orang yg suka simpan kuku panjang2 2... x rimas ka?? kat sni ada tips/cara betul memotong kuku.. boleh lah dikongsi bersama...


HARI UNTUK MEMOTONG KUKU:

Hari Ahad : Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan.

Hari Isnin : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat

Hari Selasa : Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit

Hari Rabu : Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.

Hari Khamis : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.

Hari Jumaat : Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.



Hari Sabtu : Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit.


****(so, kalau sapa2 yg nak potong kuku, potong pada hari isnin, khamis & jumaat ja tau.. tp, sy pun kadang2 lupa jugak..)


ATURAN MEMOTONG KUKU :

Mulakan potong kuku dengan bismillah & selawat..Untu tangan kanan, mulakan dari jari telunjuk, jari hatu, jari manis & jari keling(tinggalkan ibu jari).. pas 2 sambung tangan kiri pulak.. mulakan dengan jari kelingking, jari manis, jari hantu, jari telunjuk & ibu jari.. pas 2 baru sambung ibu jari kanan..
bagi kaki pula mulakan dengan jari keling terus sampai ke jari kelingking kiri 
(rujuk gambar di atas)..

**** harap info ini dapat memberi manfaat kepada kt semua..

5 comments:

  1. fiza mudah2an kita ikuti sunnah nabi aminnnn

    ReplyDelete
  2. sama-sama.. mudah2 kita semua mendapat keredhaanNya.. InsyaAllah..

    ReplyDelete
  3. 1st time baca tips potong kuku mcm ni. thanks for info yer..saya sebelum ni pakai belasah jer potong kuku jari tangan tu tak ikut turutan mcm diatas pun.

    ReplyDelete
  4. sy dulu pun macam 2 jugak.... kakak kat opis ni yg gtau.. 2 yg cr info ni & kongsikan kt cni.. harap semua dapat manfaat

    ReplyDelete

:: cLicK cNi ::

:: SaHaBaT cAuLaLa ::